unclemaniam.blogspot.com

Thursday, 21 January 2016

BANK TOLAK PERMOHONAN PINJAMAN PERIBADI DARI PEKERJA OIL & GAS

No comments :


PETALING JAYA - Bank Simpanan Nasional (BSN) mengakui telah mengeluarkan notis bahawa permohonan pinjaman peribadi dari pekerja bagi Sektor Minyak dan Gas akan ditolak, lapor The Star.

"Ya, ia sebenarnya memo dalaman sahaja," kata Ketua Komunikasi Strategik BSN, Puspa Marina Omar.

Menurut Puspa, keputusan itu dibuat setelah mengambil kira dari segi operasi, perniagaan dan ianya hanyalah sementara. Dalam masa yang sama, BSN juga akan mengetatkan peraturan terhadap kelulusan pinjaman baru termasuk produk kredit sebagai langkah berjaga-jaga.

"Ia adalah sebahagian dari prosedur standard kami untuk mengkaji secara konsisten perkembangan dalam sektor kewangan dan ekonomi yang boleh memberikan kesan ke atas perniagaan kami," katanya.

"Ini termasuk melihat pada industri yang sedang berdepan dengan cabaran seperti keadaan yang dialami oleh industri minyak dan gas pada ketika ini.

"Cadangan memperketatkan lagi kelulusan pinjaman dan kredit merupakan langkah sementara, selaras dengan jangkaan umum untuk pengurusan risiko yang berhemat," katanya.

Walau bagaimanapun, Puspa menegaskan bahawa memo itu adalah untuk pihak dalamannya sahaja, bukan untuk dihebahkan kepada orang awam. Memo tersebut adalah untuk unit perniagaan dan ekskutif peringkat tinggi.



E-mel notis BSN itu tersebar di media sosial yang menyatakan bahawa semua permohonan pinjaman peribadi, kad kredit, pinjaman HP (sewa beli) dari pekerja sektor minyak dan gas akan ditolak terlebih dahulu. Notis tersebut juga mengarahakan eksekutif jualan BSN menghentikan pemasaran dan menerima permohonan dari pekerja minyak dan gas. Bagaimanapun notis itu tidak terpakai pada pekerja bukan kontrak, Petronas. Namun kelulusan mereka juga tertakluk pada kelulusan daripada ibu pejabat. - SUMBER

No comments :

Post a Comment