unclemaniam.blogspot.com

Sunday 6 December 2015

"HAI, BOLEH SAYA SALAM DENGAN CHEF... ?"

No comments :


Disebalik pemergian Tungku Laksamana Johor, Tungku Abdul Jalil Sultan Ismail, ramai berceritakan tentang pengalaman mereka berjumpa dengan baginda,

Terbaru, Duta masakan Malaysia atau chef selebriti terkenal, Chef Wan menceritakan saat beliau bertemu dengan Almarhum Tunku Laksamana Johor, Tunku Abdul Jalil Sultan Ibrahim dalam penerbangan dari Johor ke Kuala Lumpur mampu menyingkap peribadi mulianya.

Menurut Chef Wan atau nama sebenarnya Datuk Redzuawan Ismail, menceritakan di laman Instagramnya di manaTunku Abdul Jalil menyapa Chef Wan dan meminta kebenaran untuk bersalaman dan mengaku sebagai peminat tanpa diketahui identiti putera keempat Sultan Johor itu.

“Al-Fatihah kepada insan teristimewa yang saya kenali ketika duduk di hadapan saya dalam penerbangan dan menyapa saya untuk pertama kali serta bersalaman dengan saya.

“Almarhum kata, ‘hai boleh saya salam? Saya peminat setia. Saya dan akak saya, selalu main masak-masak depan TV ketika Chef Wan bercakap. Chef Wan selalu buat saya ketawa’.

“Almarhum juga minta untuk saya pindah ke tempat duduk depan di sebelahnya supaya kami boleh berbual dengan selesa sepanjang perjalanan dari JB-KL,” ceritanya melalui kemas kini di laman sosial Instagram.

Menurut beliau, pada awalnya Almarhum hanya memberitahu bahawa beliau sedang menjalani latihan dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) ketika Chef Wan bertanya tentang pekerjaannya.

“Saya tanya, ‘you’ kerja di mana? (Tunku Jalil jawab) Oh saya tengah ‘training’ dengan PDRM.

“Saya kata oh macam ini kena lah makan lebih lagi. Saya tak tahu langsung bahawa Almarhum memang tidak sihat,” katanya.

Namun Tunku Abdul Jalil hanya tertawa dan berkata bahawa ingin merasa masakan Chef Wan.

“Saya kata, Insya-ALLAH jika saya ada restoran atau buat demonstrasi masakan, bolehlah datang rasa."

"Kemudian Tunku Abdul Jalil ada menawarkan hadiah untuk Chef Wan tentang sejarah Kesultanan Johor."

“Sudi ke Chef Wan terima hadiah dari saya? Almarhum keluarkan buku dari begnya. Saya kata kepadanya, ‘oh kamu penulis juga?

“Beliau jawab, ‘no...but this book was commissioned by my dad’. Beliau tandatangan buku itu dan ketika itulah baru saya tahu beliau adalah Tunku Jalil, anakanda kepada Sultan Johor,” kata Chef Wan lagi.

Chef Wan menyambung cerita dengan memuji Tunku Abdul Jalil sebagai seorang yang sopan dan sangat terhormat.

“Almarhum ada banyak minat mendalam dan sayangkan haiwan juga. Baru sebentar mendengar berita pemergiannya sudah tentu saat menyedihkan buat negara. Dia memang seorang yang sangat berani.

“Saya tak dapat bayangkan keperitan yang dilalui keluarga diraja Johor yang kehilangan ahli teristimewa mereka dan sedihnya teramat sangat.

“Saya sendiri yg mengenali beliau buat seketika itu pun terasa bagaimana merendah dirinya dan baiknya Tunku Jalil. Semoga ALLAH merahmati rohnya dan tempatkannya di Jannah. Al-Fatihah,” tulisnya.

Almarhum disahkan mangkat kira-kira jam 7.11 malam di Hospital Sultanah Aminah (HSA), pada Sabtu.

Jenazah disemadikan di sebelah kanan makam nendanya Almarhum Sultan Iskandar Almarhum Sultan Ismail yang mangkat pada 22 Januari 2010, atas permintaan Tunku Abdul Jalil sebelum ini. - SUMBER

No comments :

Post a Comment