unclemaniam.blogspot.com

Thursday 11 February 2016

CARA MUDAH MENGATASI MASALAH RAMBUT GUGUR SECARA SEMULAJADI

No comments :


Mengatasi rambut gugur teruk akan sangat diperlukan, sebab sekarang ini keguguran rambut merupakan masalah yang sering dihadapi. Lebih-lebih lagi oleh perempuan. Rambut merupakan mahtoka perempuan. Jadi sudah sewajarnya jika perempuan berusaha menjaga kesihatan rambut dan berusaha mengatasi rambut gugur teruk.

Menurut id.wikipedia.org, rambut adalah adalah organ seperti benang yang tumbuh di kulit haiwan dan manusia, terutamanya pada mereka. Rambut muncul dari epidermis (kulit luar), walaupun berasal dari folikel rambut yang berada jauh di bawah dermis. Struktur mirip rambut, yang disebut trikoma, juga dijumpai pada tumbuhan.

Tips mengatasi rambut gugur teruk

Banyak faktor yang menyebabkan rambut gugur baik kerana pemakaian produk peralatan rambut yang kurang sesuai ataupun cara merawat rambut yang kurang baik atau persekitaran untuk mengatasinya.

Ada beberapa tips mencegah rambut gugur teruk di antaranya jangan melakukan keramas setiap hari. Jika anda keramas setiap hari, minyak rambut yang diprodusi kelenjar akan hilang sehingga rambut anda akan kering dan rapuh. Cuba untuk mencuci sekurang-kurangnya 1x dalam 2 hari. Tips mencegah rambut gugur lain iaitu:

Jangan sikat rambut ketika rambut basah kerana membuat rapuh dan kesannya akan gugur. Biarkan terlebih dahulu beberapa saat hingga kering untuk mengelakkan rambut gugur.

Pakai conditioner ketika mencuci. Conditioner berfungsi menjaga kelembapan rambut. Rambut lembut itu kuat berbanding dengan rambut kering. Jadi usahakan anda menggunakan conditioner secara rutin.

Berikan vitamin pada rambut anda. Kegunaan vitamin disini untuk mengukuhkan rambut. Anda boleh mencari banyak vitamin rambut di pasar raya. Gunakan secara teratur.

6em 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline;"> Cara herba (semulajadi) untuk mengatasi rambut gugur

Berikut ini cara unik dan mudah mengatasi gugur teruk, diantaranya adalah

Mediterranean Hair Mask

Sediakan 1 sudu olive oil, kemudian oleskan olive oil secara merata keseluruh rambut dan kulit kepala dengan gerakan mengurut lembut selama 2-3menit. Kemudian keramas seperti biasa sehingga tak ada minyak yang tersisa dirambut dan kulit kepala. Bungkus rambut yang baru dikeramas dengan tuala kering selama 30 minit selepas itu keramas lagi.

Fruit Hair Mask

Cara membuat topeng daripada beberapa jenis buah buahan:

Sediakan setengah buah pisang, setengah buah avokado, sedikit buah tembikai atau tembikai. Kemudian haluskan semua bahan tersebut. Kemudian tambahkan 1 sudu makan yogurt tanpa rasa.

Sapukan campuran bahan tersebut ke seluruh rambut dan diamkan hingga 10 minit sebelum dibilas bersih.

Setelah 10 minit berlalu, bilas dengan menggunakan syampu.

Kegunaan dari alpukat dan yogurt sebagai pelembap rambut semula jadi sedangkan semangka dan pisang untuk paparan rambut semakin berkilau tampak sihat semula jadi. Macam buah buahan diatas yang diolah sebagai topeng boleh digunakan untuk menambah ketebalan dan melindungi dari bahaya kerosakan rambut. Semua itu kerana adanya asid sitrik andioksidan yang sangat baik terkandung dalam setiap jenis buah tersebut.

Scalp Massage.

Sediakan 1 tuala kecil yang bersih, kemudian rendam air hangat yang diberi potongan mentium dan lemon selama beberapa minit, kira kira 3-5 minit. Setelah itu peras tuala lalu bungkus rambut yang masih keadaan kering. Biarkan seketika hingga meresap kedalam kulit kepala dari cecair yang masih tersisa dari perasan tersebut.

Kemudian lakukan perkara lain atau rileks dengan menarik nafas perlahan hingga 10 minit. Setelah itu angkat secara perlahan. Setelah itu merebak dengan beberapa titis tea tree oil dan jojoba oil. Terakhir bilas hingga bersih dari sisa minyak di kulit kepala maupun dirambut.
Hair Salad

Ambil 1 sudu makan cuka rasa epal. Campurkan kedalam 1 liter air bersih, aduk hingga merata gunakan untuk membersihkan rambut ketika mau mandi. Sari cuka epal dapat membantu sel sel kulit mati di kulit kepala. Atau dengan cara lain:

Sediakan gelas berukuran sedang yang sudah diisi dengan 2 sudu makan cuka epal dan 1 sendok makan mayonaise aduk hingga rata semua bahan masa rambut dalam kering belum keramas.
Biarkan hingga 20 minit, kemudian bilas dengan menggunakan air hangat.

Deep Cleansing syampu.

Sediakan 1 kantung teh hijau yang dicampur dengan 1 sudu makan oil, ditambah dan setengah jus oren. Kisar kesemua bahan dengan diblender setelah selesai balurkan campuran bahan tersebut pada rambut sambil urut lembut, biarkan meresap hingga 15 minit. Kemudian mencuci bersih. Gunakan perapi hingga rata keseluruh bahagian rambut.
Hair Reviver

Haluskan dengan diblender potongan mangga yang ditambah 1 sendok makan yogurt tanpa rasa dan 2 butir kuning kisar sehingga rata dan kental. Kemudian sapukan pada seluruh bahagian rambut hingga rata dan meresap kedalam bahagian dalam kulit kepala. Kemudian bungkus kepala dengan hair mandi (pembukus rambut) selama 10 minit. Setelah itu bilas seperti biasa hingga bersih.

Demikian penjabaran mengenai tips mencegah dan mengatasi rambut gugur teruk dengan cara herba. Mudah bukan? Anda pun boleh melakukannya sendiri dirumah.

No comments :

Post a Comment