unclemaniam.blogspot.com

Friday 11 March 2016

LIMA KESAN BERBAHAYA SUKA MENAHAN KENCING

No comments :


Kadang kala sewaktu sedang berkerja, sedang memandu ataupun sedang melakukan sebarang aktiviti kita selalunya mempunya tabiat suka menahan kencing, tabiat ini berpunca daripada malas hendak ke tandas, tidak cukup masa, dan suka mengambil mudah.

Tahukah anda tabiat ini mempunyai banyak kesan buruk terhadap kesihatan kita.

Antaranya masalah palingbiasayang sering terjadi adalah jangkitan saluran kencing. jangkitansaluran kencingterjadi keranaadanya bakteria yang terdapat di saluran kencing. Urin yang terlalu lama disimpan di saluran kencingakan menyebabkan munculnya bakteria, yang akhirnyamenyebabkan jangkitan.

Ia Juga boleh juga berpuncadari titisan urin (air kencing ) yang keluar membasahi pakaian dalam,akibat menahan kencing terlalu lama, air kencing yang menitis keluar juga mengakibatkan jangkitan bakteria, (kuman)

Jadi, bagaimana pula jika andaterpaksamenahan kencingkerana kedaan yang tidak mengizinkan andauntuk buang air kecil, contohnyadi dalam kenderaan dan teperangkap dalam kesesakkan lalu lintas, ataupuntempat dimana tidak ada tandas awam?

Menurut Vemale sebenarnya kemampuan tubuh seseorang untuk menyimpan air kencingdipengaruhi oleh masa tertentu, untuk seorang wanita, biasanya mereka bolehmenyimpan urin di saluran kencingnyaselama tiga hingga enam jam. pekara ini juga bergantungdengan usia mereka masing-masing. Selain bergantung dengan faktorusia masing-masing, ukuran pundikencingjuga mempengaruhiseberapa lama seseorang bolehtahan untuk menahan buang air kecil. adaorang yang memilikipundikencing yangbesar, bolehmenampung air kencingyang lebih banyak dan automatiklebih lama.

tetapi, sebaiknyaanda harus membuang air kecil secepat mungkin, kerana iajauh lebih baik. kalau bolehtinggalkan kerja anda seketika untuk membuang air kecil, untuk mengelakkan masalahjangkitan saluran kencing. Bukan saja masalah jangkitansaluran , Anda juga mudah merasa sakit, pada bahagian perut pundi ataupun pada alat kelamin Anda.

Cara rawatan

Untuk mengatasijangkitansaluran kencing, doktor akan memberikan andaantibiotik, untuk membunuh bakteria yang menyebabkan jangkitanbakteria. pengjagaan rapi khususnya untuk wanita hamil dan kanak-kanak, bakteria dan sebarang jangkitan dapatdihindari dengan selalu menjaga kebersihan bahagian organ intim, menjaga kelembapan organ intim, dan mengelakkanpenggunaan pembersih organ intim yang mengandungi bahan pewangi dan melakukan pemeriksaandiri segera ketika Anda mengalami masalah keputihan, termasuk juga menghindari diri dari tabiat menahan kencing.

Jika Anda memilikitabiatmenahankencing, sekali dua kali mungkin masih bolehdimaafkanNamun, jika memang ianyasering Anda lakukan, cuba lihat apa puncanya. dan ubah kebiasaannya..



Apakah Fungsi sebenar Buang Air kecil Pada Tubuh kita??

Proses buang air kecil ini menunjukkanbahawa sistem pencernaan yang ada di dalam tubuh sedang bekerja dengan baik dan normal. Semua kotoran dan sisa sisa pencernaan yang sudah ditapisdan dibersihkan oleh tubuh akan keluar melalui urin.

Selain itu, proses buang air kecil juga memiliki tanda tanda tertentu yang bolehkita jadikan sebagai panduan mengenai tahap kesihatan kita. pekara ini boleh dilihat dari warna urin yang keluar dari tubuh kita. Apabila memiliki warna yang jernih,Ianyabermaksud tubuh andamengalami dehidrasi dan pencernaan yang berjalan dengan sangat baik. tetapi, apabila urin berwarna kuning pekat, mungkinterdapat masalah di bahagian pencernaan, seperti dehidrasi (kekurangan air) . Selain itu urin yang keluar Bersama darah juga menunjukkan adanya jangkitan pada bahagian bahagian organ dalam tertentu.

Berikut adalah 5 fakta dan kesan bahaya menahan kencing

1. Menahan kencing bermaksud menahan pembuangan kotoran dalam badan

Bahaya menahan air kencingterlalu lama yang pertama adalah membiarkan kotoran berada di dalam badanlebih lama. Apabila anda menahan untuk membuang air kecil, maksudnyaanda menunda dan menyimpan sisa kotoran dan sisapencernaan di dalam tubuh anda. kotoran yang sepatutnya di proses keluar akhirnya menjadi racun dn bakteria pada tubuh kita.

2. Ganggu proses pencernaan

apabilamenahan buang air kecil, jadisecara tak langsung anda akan mengganggu dan merosakkanproses pencernaan yang terjadi di dalam diri anda. ketika proses pencernaan belumselesai, jadipekaratersebut akanmengganggu proses pencernaan berikutnya. Proses pencernaan berikutnya akantertunda kerana anda belum membuang sisa pencernaan sebelum ini,

3. Ganggu organ organ pencernaan

Dengan terganggunya proses pencernaan, maka organ organ yang bertugas untuk melancarkan proses dan sistem pencernaan pun akan berubah dan terganggu. Beberapa organ seperti buah pinggang, pundikencingdan saluran kencing akan terganggu fungsinya.

4. penyakit penyakit dan jangkitanpada organ pecernaan

Dengan menahan kencing, penyakit-penyakit akn mudah menyerang organ-organ pencernaan anda initerjadi ketika anda menahan untuk membuang air kecil :

jangkitan pada buah pinggang,

jangkitan pada buah pinggang boleh berlaku disebabkan andamenyimpanurin yang seharusnya dikeluarkan dari pada bahagian buah pinggang, kesanjangkitan buah pinggang adalah seperti berikut:

  • gagal Pembuangan Urin
  • Pendarahan Ketika Melakukanpembuangan urin
  • Terjadinya kegagalanbuah pinggang

Jangkitan pada buah pinggang masih dapat disembuhkan dengan cara hentikan kebiasaan menahan buang air kecil dan rajin minum air mineral.

kegagalan buah pinggang Dengan menyimpankotoran yang berasal dari urin yang seharusnya dikeluarkan,jadi buah pinggang kan mengalami kerosakkan yang serius, apabila kegagalan buah pinggangsudah terjadi:

buah pinggangtidak mampu menyaring dan membuang kotoran kotoran sisa pencernaan
sistempencernaan akan menjadi semakin buruk

Kegagalan buah pinggangmerupakan tahap yang sudahterukdan tidak bolehdisembuhkan. kecuali dengan pertukaran atau permindahan buah pinggang,

Batu Karang Batu Pada Saluran Kencingakan terbentuk ketika urin yang disimpanpada bahagian buah pinggang mulamenggumpal dan mengalami pengerasan. Pengerasan ini bolehterjadi, kerana urin memiliki kandungan Kristal Kristal garam, yang akan menggumpal dan mengeras ketika semakin bertambah banyak.kesan batu karang ialah

  • jangkitan pada buah pinggang
  • Rasa sakit dan pedih pada saat buang air kecil
  • sukar buang air kecil
  • Rasa nyerisakit pada bahagian ulu hati

Untuk mengubatimasalah batu karang, caranya ialanh melakukan pembedahan/laser untuk membuang dan memecahkanbatu karang,

jangkitan pundi kencingjangkitanini disebabkan oleh bakteria bakteria yang melekatpada bahagian pundi kencing. jangkitanpada kandung kemih pundi kencing dapat dirasakan ketika :

  • rasa sakitpada perut bahagian bawah
  • rasa sakitsaat buang air kecil
  • Buang air kecil lebih kerapdengan jumlah airyang sedikit
  • Buang air kecil dan wujudnya pendarahan

JangkitanSaluran Kencing
lebih kurang sama degan jangkitan pundi kencing,jangkitanpada saluran kencing juga dapat terjadi keranabakteria dan kotoran yang ada pada bahagian tersebut.jangkitapada saluran kencing juga memiliki gejala gejala yang sama denganjangkitan pundi kencing

Ketika anda mengalami gejala gejala seperti di atas, maka anda wajib melakukan pemerikssaan segera,

5. Apakah Menahan kencing boleh mengakibatkan kanser

Mungkin akan muncul satu pertanyaan penting dari anda, apakah dengan menahan buang air kecil akan mengakibatkanser? Pada dasarnya, proses menahan buang air kecil sajatidak akan menimbulkan kanser.Namun demikian, beberapa penyakit yang ditimbulkan kerana kekerapan menahan kencinmemiliki potensi untuk menimbulkan gejala gejala pertumbuhan kanser pada tubuh anda.

Menahan kencingdapat berpengaruh padajangkitan saluran kencing,jangkitan pundikencingdan jangkitan buah pinggang. Dengan terjadinya jangkitantersebut, maka bakteria dan kuman dapat merebak, sehingga mungkindapat berkembang menjadi sel kanser, jika tidak dirawat.

Beberapa kanser di bawah ini dapat terbentuk karana jangkitayang terjadi pada saluran pencernaan :

  • Kanser Prostat
  • Kanser Serviks
  • Kanser Rahim
  • Kanser Kelenjar Getah Bening

Bagaimana Mencegah Semua itu Terjadi?

  • Jangan pernah menahan buang air kecil.
  • Selalu minum air putih atau air mineral yang cukup.
  • Makan makanan yang menandung serat tinggi
  • Selalu lakukan pemeriksaan ke doktor apabila mengalami gejala gejala yang dirasa pelikpada bahagian perut dan pencernaan.


Itulah beberapa bahaya yang dapat ditumbulkan ketika anda suka menahan kencingdalam waktu yang lama, Semoga bermanfaat. jagalah kesihatan!!

No comments :

Post a Comment