unclemaniam.blogspot.com

Friday 11 March 2016

INFO: BERSIHKAN USUS KOTOR ANDA DENGAN 5 MAKANAN INI

No comments :



Usus adalah salah satu organ dalam sistem pencernaan yang paling utama. Usus juga merupakan organ yang mungkin sahaja boleh menjadi kotor lantaran juga sebagai tempat meletakkan kotoran atau sisa-sisa makanan yang dimakan. Jadi, tidak hairanlah apabila saluran usus boleh bertukar jadi kotor. Seperti suatu saluran hos atau paip, yang semakin lama dialiri oleh air, hos atau paip itu makin lama akan menjadi berlumut. Demikian halnya dengan usus. Makin lama, jadi kerak ini akan terbentuk.

Tahukah anda, masa usus sudah berkerak dengan sisa-sisa kotoran, jadi kerak itu bakal jadi pencetus paling utama dari timbulnya pelbagai penyakit. Mulai dari kanser usus, dan beberapa penyakit kronik yang lain. Diluar itu, usus kotor juga mengakibatkan terjadinya penyakit pada sistem perncernaan.


Perbezaan usus bersih serta usus kotor

Kerak usus itu boleh berlaku pada siapa saja, terutama buat mereka yang hoby menyantap makanan berlemak tinggi. Sementara, Lemak dan cholesterol bakal bikin saluran usus jadi lebih kotor. Untuk bersihkan saluran usus, kita boleh mengambil beberapa jenis makanan istimewa, Sampai keadaan usus selalu sihat.
Ketahuilah, makanan yang diproses ataupun makanan segera kenyataannya sangatlah minimum bakal nutrisi sihat yang diperlukan oleh tubuh. Namun tidak boleh dinafikan, beberapa orang yang lebih hoby menyantap makanan type ini, lantaran lebih sederhana di saat keadaan tengah lapar.

Rutin pengambilan makanan segera dan makanan yang diproses berlebihan, kenyataannya boleh berisiko buruk untuk kesihatan pencernaan, terutama pada organ usus. Yang mana semuanya makin lama kotoran atau kerak bakal sentiasa terkumpul dalam usus. Kerana itu, kita memerlukan penggunaan 5 type makanan yang dapat membersihkan usus dibawah ini agar dapat membantu bersihkan seluruh kotoran dalam usus.

1. Bawang putih
Bawang putih adalah salah satu bumbu dapur yang menaruh bermacam fungsi untuk kesihatan. Bawang putih ini jadi salah satu type makanan yang boleh bersihkan usus besar. Di dalam bawang putih mempunyai kandungan ciri-ciri anti-virus, lalu anti bakteria dan anti parasit. Sampai boleh mengelak berkembangnya bakteria di dalam usus. Bawang putih boleh dimakan berupa bawang goreng, ataupun digunakan dengan cara mentah. Sebatian-sebatian di dalam bawang putih itu boleh membunuh patogen, buang racun, dan parasit di dalam saluran pencernaan atau usus.

2. Teh hijau
Teh hijau termasuk salah satu type minuman yang mempunyai kandungan antioksida tinggi. Minuman ini boleh tingkatkan manfaat usus, sehingga bakal membantu bersihkan saluran usus. Sehingga tidak heran apabila teh hijau ini sangat dianjurkan buat mereka yang tengah lakukan sistem diet.

3. Lemon
Buah limau mempunyai kandungan citrus dan antioksidan yang tinggi. Dengan pengambilan jus lemon, jadi racun di dalam usus akan terbuang dengan sendirinya.

4. Sayuran hijau
Perlu di kenali, bahawa sayur-sayuran hijau ini mempunyai kandungan serat yang boleh membuat perlindungan saluran pencernaan. Pelbagai kotoran yang melekat didalam usus besar, akan menyusut waktu seseorang pengambilan sayur-sayuran hijau. Diluar itu, sayur-sayuran hijau boleh juga hentikan perubahan bakteria dan singkirkan bakteria daripada usus besar.

5. Alpukat
Avokado adalah buah yang mempunyai kandungan banyak vitamin dan boleh bikin tubuh lebih sihat. Hal sejenis ini kerana kandungan omega-3 didalam buah avokado boleh melincirkan dinding usus. Diluar itu, Alpukat dapat juga mengelak perubahan racun yang melekat pada dinding usus.

Junk food vs makanan sihat
Bersihkan usus tidak harus selalu dengan pengambilan ubat-ubatan mahal kan? Cukup hanya pengambilan 5 makanan di atas, kita dapat senantiasa sihat serta terlepas dari penyakit berbahaya yang kerana sebab usus yang kotor. Tidak cuma itu, untuk melindungi kesihatan usus, sahabat juga baiknya mengaplikasikan gaya hidup sihat, dan kurangkan pengambilan makanan segera dan makanan ringan.

No comments :

Post a Comment